Odżywianie a stosunek mocy do wagi

0
Autor: Yomex Owo z Unsplash

Dieta jest bardzo ważnym aspektem, gdy pracujesz nad poprawą stosunku mocy do masy ciała. Zwiększenie mocy wyjściowej może być naprawdę trudne, szczególnie dla doświadczonych kolarzy. Ale utrzymanie tej samej mocy przy utracie kilograma lub dwóch może jest możliwe przy względnie łatwej zmianie sposobu odżywania.

Chris Froome jako wzor do naśladowania
Prawdopodobnie nie ma lepszego przykładu kolarza, którego można wykorzystać, aby pokazać znaczenie odżywiania w osiąganiu najlepszego możliwego współczynnika W/kg niż Chris Froome. Kiedy został zawodowcem w 2007 roku, ważył 75,7 kg. Podczas pierwszego wygranego Tour de France, w 2013 roku, ważył tylko 65,8 kg. Te zgubione 10 kg pozwoliło mu uzyskać jego słynny stosunek mocy do masy wynoszący 6,25 W/kg.

Więcej białka
Jak udało mu się osiągnąć taki spadek wagi przy tak wysokim poziomie sportowym? Drastycznie zmienił dietę. Przestał się głodzić, aby osiągnąć masę startową, zamiast tego skupił się na poprawie diety. Zaczął jeść znacznie więcej białka i ograniczył węglowodany w określonych porach.

Autor: Adam Nieścioruk z Unsplash

Mniej cukru
Podstawową rzeczą, która pomoże każdemu amatorowi kolarstwa być zdrowszym i zrzucić trochę wagi, jest ograniczenie spożycia cukru. Zastanawiasz się, jak możesz to zrobić, gdy potrzebujesz słodkich izotoników, batonów i żeli energetycznych podczas ciężkich treningów? Zrób to, co cały zespół Sky (obecnie Ineos) zrobił kilka lat temu. Przyjęli strategię „paliwa do pracy” i zaczęli znacznie korzystać z cukru, tylko wtedy, gdy było to konieczne do ciężkich sesji treningowych i wyścigów.

Lepsza dieta
Zwiększanie białka i ograniczanie cukru to podstawa, ale jeśli chcesz, aby Twoja dieta była zdrowa i zrównoważona, musi mieć sens jako całość. Musisz wiedzieć, co zjeść na śniadanie, lunch i kolację. Przekąski także mają być zaplanowane. Pamiętaj o tym, aby dieta była zrównoważona i zawierała wszystkie potrzebne mikroelementy. Jeżeli chcesz schudnąć, nie stosuj zbyt dużego deficytu kalorycznego, gdyż działa to na Twoją niekorzyść.

Lżejszy nie zawsze oznacza szybszy
Do tej pory mówiliśmy tylko o tym, jak zmniejszenie wagi pomaga osiągnąć wyższy wskaźnik W/kg. Każdy z nas ma jednak swój limit. Profesjonaliści, tacy jak Chris Froome, mają cały zespół wsparcia, który pomaga im osiągnąć i utrzymać optymalną wagę. My, zwykli rowerzyści, nie mamy tego luksusu. Musimy uważać, aby nie posunąć się zbyt daleko przy utracie wagi. Bycie zbyt lekkim może zmniejszyć Twoją moc, ale także negatywnie wpłynąć na zdrowie. Bardzo szczupli sportowcy często mają trudności z długoterminową regeneracją i są bardziej podatni na choroby. U takich osób niezbędne jest dostarczenie organizmowi wystarczającej energii i niezbędnych składników odżywczych, aby móc kontynuować ciężki cykl treningowy. Jeśli chorujesz zbyt często lub zaczynasz odczuwać spadek wydajności pomimo częstej jazdy, skonsultuj się z dietetykiem sportowym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here