Jeśli uważasz, że mycie roweru to prosta rzecz to znaczy, że jesteś w błędzie. Istnieje kilka drobnych szczegółów, które dadzą do Ci myślenia, po przeczytaniu tego, co Yanick-the-Mechanic ma do powiedzenia. Sprawdź, jak główny mechanik SCOTT-Sram czyści rower Nino Schurtera.
KROK 1 – PRZYGOTUJ SWOJE MIEJSCE DO MYCIA ROWERU
Po pierwsze, ważne jest, aby znaleźć dobre miejsce do czyszczenia roweru. Spróbuj znaleźć gdzieś takie miejsce, gdzie woda dobrze spływa. Bardzo przydatne jest używanie solidnego stojaka rowerowego, tak aby rower wisiał w powietrzu. Twoja strefa mycia powinna być osłonięta od wiatru i deszczu. Upewnij się, że Twoje miejsce pracy jest dobrze oświetlone i, że masz wystarczająco dużo przestrzeni. Jeżeli możesz, za wszelką cenę unikaj myjki ciśnieniowej. Mycie nią może doprowadzić do wypłukania ważnych smarów i uszkodzenia zawieszenia – czego raczej byśmy nie chcieli!
KROK 2 – PRZYGOTUJ SWOJE WYPOSAŻENIE
Złóż stojak rowerowy. Najlepiej znaleźć taki, który obraca się o 360 stopni, co pozwala Ci stać nieruchomo podczas mycia roweru. Będziesz potrzebował wiadra, najlepiej w jasnym kolorze, dzięki czemu zobaczysz brud na dnie. Następnie weź dwie szczotki, miękką i twardą, wąż podłączony do zimnej wody oraz ulubiony środek czyszczący. Może być to po nawet najtańszy płyn do mycia naczyń. Unikaj produktów samochodowych, ponieważ mogą one być bardzo mocne i czasem zawierają również oleje, które mogą zanieczyścić tarcze.
KROK 3 – PŁUKANIE I PIANKA
Zamontuj rower na stanowisku roboczym i spłukaj rower zimną wodą od góry do dołu. Następnie napełnij wiadro ciepłą wodą. Zacznij od miękkiej szczoteczki. Upewnij się, że jest czysta, bez piasku i brudu, w przeciwnym razie może porysować rower. Zamocz szczoteczkę w zimnej wodzie i nanieś na nią płyn do mycia. Teraz umyj cały rower, zacznij od przodu, aby nie brud nie osadzał się w miejscach, które zostały już wyczyszczone.
KROK 4 – OPONY I NAPĘD
Używając twardej szczotki i ciepłej wody nałóż płyn do mycia, a następnie szoruj opony, usuwając brud z bieżnika i wokół ściany bocznej i obręczy. Sprawdź, czy nie ma żadnych uszkodzeń, takich jak nacięcia, podarte boki albo czy nie jest coś wbite do opony. Bąbelki w mydle mogą wskazywać na drobne przecięcie, którego inaczej byś nie zauważył. Przejdź do napędu. Usuń wszelką trawę, patyki lub inne zanieczyszczenia złapane między zębami kasety i kółeczek, a następnie szoruj twardą szczotką wraz ze środkiem czyszczącym.
KROK 5 – PŁUKANIE I KONTROLA ROWERU
Wypłucz rower za pomocą węża i miękkiej szczotki od góry do dołu, sprawdzając rower pod kątem uszkodzeń ramy, komponentów i kół. Obracaj pedały jednocześnie, umożliwiając swobodny przepływ wody przez ogniwa łańcucha.
KROK 6 – POWTÓRZ
W zależności od stopnia zabrudzenia roweru powyższy proces może wymagać powtórzenia. Jeśli rower był bardzo brudny, zdejmij koła. Zwróć szczególną uwagę na kółeczka przerzutki oraz łańcuch, ponieważ mogą one zatrzymywać brud. Jest to ważne, ponieważ zabrudzony łańcuch powoduje zwiększone tarcie oraz zużycie i może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia. Pamiętaj, aby dokładnie oczyścić uszczelki zawieszenia, ponieważ uwięziony tam piasek może szybko spowodować bardzo kosztowne uszkodzenia. Jeżeli zdjąłeś koła, to załóż je z powrotem.
KROK 7 – PONOWNE PŁUKANIE
Dokładnie wypłucz rower, aby upewnić się, że usunąłeś wszystkie środki czyszczące. Unikaj myjki ciśnieniowej do płukania roweru, ponieważ bardzo łatwo jest usunąć ważny smar z łożysk, kokpitu, supportu, piast i kółeczek przerzutki. Płukanie wodą z węża lub za pomocą wiadra i miękkiej szczotki jest mniej szkodliwe dla Twojego roweru.
KROK 8 – SUSZENIE
Wyjmij rower ze stojaka. Postaw go na słońcu lub w suchym miejscu, aby umożliwić mu wyschnięcie. Do usuwania nadmiaru wody można również użyć niestrzępiącej się tkaniny lub ręcznika papierowego. Jeśli masz pod ręką jakiś notatnik, sprawdź, czy szczotki i wiadro są czyste i gotowe, i zanotuj wszystko, czego będziesz potrzebować następnym razem.
KROK 9 – POLERUJ
Zdejmij koła i odłóż rower z powrotem na stojak. Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że rower będzie używany w mokrych lub błotnistych warunkach, wypoleruj swoją ramę, używając silikonu i ręcznika z mikrofibry, ponieważ utrudni to przyklejenie błota i zwiększenia wagi roweru. Jeżeli nie masz pewności lub wiesz, że będziesz jeździć w suchych warunkach, unikaj polerowania, ponieważ przyciągnie to kurz do roweru. Zawsze nakładaj pastę na niestrzępiącą się ściereczkę i wcieraj w ramę, nigdy nie spryskuj bezpośrednio, ponieważ może to spowodować zanieczyszczenie klocków hamulcowych. Wyczyść widelec oraz tylny amortyzator, tak aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia z uszczelek. Wytrzyj go, a następnie nasmaruj specjalnym smarem do zawieszania lub odrobiną oleju do amortyzatorów.
KROK 10 – PRZECHOWYWANIE
Gdy rower jest suchy, bardzo ważne jest, aby nasmarować łańcuch, a następnie zetrzeć nadmiar smaru. Pokryj ogniwa środkiem hydrofobowym, aby chronić je również przed kroplami wody. Rower najlepiej zawiesić za przednie koło za pomocą haka utrzymującego dźwignie hamulcowe wyżej niż zaciski. To także pozwoli, aby olej w amortyzacji gromadził się na uszczelkach, co zapewni od razu płynne działanie. Pomoże to również w odprowadzaniu wody z pancerzy i zakamarków ramy.