Irmo Keizer, fotograf i kronikarz Pucharu Świata, podróżuje z zespołem GHOST Factory Racing Team i relacjonuje przygotowania drużyny do wyścigów zza kulis. Irmo podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami i opowiedział historie o zwykłych przygotowaniach do niezwykłych wyścigów.
WSPARCIE NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE
Gdy ostatni namiot jest zapakowany, drużyna wyrusza do miasta, w którym odbywa się następny wyścig. Sezon jest teraz w pełni. Z bazy zespołu w Waldsassen zawodniczki, personel i cały sprzęt wyruszają w podróż na zawody. To logistyczna łamigłówka, ciężka praca i poświęcenie wszystkich 'cichych bohaterów’. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co tak naprawdę potrzebne jest, aby wygrać Puchar Świata?
KIEDY WSZYSTKO SIĘ ZACZYNA
Przygotowania zaczynają się dużo wcześniej, niż można by się tego spodziewać. Rezerwacjami hoteli i lotów zajmuje się Tom, kierownik zespołu. Wszystko załatwione jest z dużym wyprzedzeniem. Dobre zakwaterowanie zapewnia komfortowe miejsce do pracy dla każdego. Bardzo ważna jest kuchnia, gdzie jest przygotowywane jedzenie dla całego zespołu oraz, żeby każdy miał przestrzeń, gdzie może odpocząć i w pełni się zregenerować. Poza rezerwacjami cały czas coś się dzieje w tle. Kontaktowanie się z trenerami, zamawianie części, umawianie spotkań, wysyłanie faktur, wykonywanie prac związanych z PR. Wszystko składa się na ogrom pracy, jaki trzeba wykonać, aby dobrze przygotować się do każdej edycji Pucharu Świata.
PAKOWANIE i PRZYGOTOWANIA
Półtora tygodnia przed imprezą Tom zaczyna od upewnienia się, że wszystkie samochody są wysprzątane i umyte. Następnie wszystkie pojazdy są pakowane i sprawdzane, Tom dokonuje też inwentaryzacji. Brakujące rzeczy są zamawiane i wysyłane bezpośrednio do Waldsassen, lub na miejsce wyścigu.
W międzyczasie mechanik zespołu Uwe sprawdza i czyści rowery. Nad rowerem każdej zawodniczki spędza około półtora dnia. Następnie Uwe sprawdza wszystkie części zamienne, uzupełnia je w razie potrzeb. Samochody są pakowane na siedem dni przed zawodami i wyruszają spod centrali zespołu w niemieckim Waldsassen.
Nie odpoczywa też fizjoterapeuta Sebi, który przygotowuje swoje materiały do pracy. Oleje do masażu, apteczki i wszystkie inne niezbędne materiały są również sprawdzane i uzupełniane.
W poniedziałek Uwe wyrusza do Freiburga, gdzie Andy i Sebi dołączają do niego. Karawana wyrusza na miejsce rozgrywania Pucharu Świata. W międzyczasie Tom zajmuje się sprawami końcowymi w biurze, a wczesnym rankiem wyjeżdża na wyścig kamperem razem z zawodniczkami.
NA MIEJSCU
We wtorek Uwe zaczyna od ustawienia rowerów dla zawodniczek, tak aby mogły wyjechać na trening. Po odprawieniu dziewcząt cała załoga zaczyna rozpakowywać się i przygotowywać wszystko, co będzie im potrzebne w najbliższych dniach. Rozpakowanie całego sprzętu zajmuje około dwóch godzin, a następnie Andy, Uwe i Tom rozkładają namioty. Rozpakowanie i zakwaterowania zajmuje od trzech do sześciu godzin. Tymczasem Sebi ma już gotową strefę fizjoterapii i rozpoczyna wszelkie niezbędne zabiegi dla dziewczyn. Tom zarządza wszystkim na miejscu, dbając jednocześnie o stronę biznesową zespołu, odpowiadając na e-maile.
W środę, kiedy wyścig się zbliża, przygotowania nabierają rozpędu. Andy zajmuje się przygotowaniem śniadania. Może przy tym liczyć na pomoc innych. Tom spotyka się z dziennikarzami, fotografami i sponsorami. Sebi, Tom, Uwe i Anja (drugi fizjoterapeuta) zaopatrują ekipę w artykuły spożywcze i przygotowują jedzenie na cały dzień. Sebi i Anja spotykają się z dziewczynami, rozmawiają o ich problemach i bólach oraz przeprowadzają pierwsze masaże.
Sebi i Andi wybierają się na w okolicę startu. Sebi upewnia się, że zespół jest w porządku i przygotowuje pozostałe wyposażenie, podczas gdy Andy jedzie na trasę z dziewczynami. W południe Team zbiera się na lunch. Andy analizuje wideo dziewczyn z trasy. Po południu mogą ponownie wybrać się na rundę, aby popracować nad liniami przejazdu. Wieczorem około 19 zespół zbiera się na kolację i rozmawia o planach na najbliższe dni. Po kolacji Anja i Sebi zajmują się zabiegami dla dziewczyn, podczas gdy Uwe pracuje przy rowerach. Czas wolny dla obsługi będzie dopiero między 21:00 a 24:00, ale jeżeli zajdzie taka potrzeba to muszą kontynuować swoją pracę.
CZWARTEK PRZED WYŚCIGIEM
Ekipa wstaje wcześnie rano, żeby przygotować jedzenie dla zawodniczek, a Andy rozmawia z dziewczynami, aby ustalić, z jakimi elementami trasy mają problemy. Tego dnia spędzają około dwóch godzin na trasie. Sebi jest na miejscu i pomaga dziewczynom, w tym czasie przygotowuje też lunch.
PIĄTEK
Uwe przygotowuje rolki do rozgrzewki. Tego dnia rowery muszą być gotowe do wyścigu, więc mechanik często pracuje w nocy. Zmiany pogody oznaczają dodatkową pracę przy zmianie opon. Uwe sprawdza ciśnienie w oponach oraz ostatni raz upewnia się, czy wszystko jest w porządku. Po krótkim objeździe trasy XCC rowery są czyszczone i ponownie sprawdzane. Anja, Sebi i Tom pracują, wspierając zespół na miejscu. Sebi i Anja zapewniają ostatnie zabiegi przed wyścigiem. Posiłki są dostarczana zgodnie z harmonogramem, aby zawodniczki zjadły wystarczająco wcześniej przed wyścigiem. Andy rozpoczyna przygotowanie lunchu około 10:30, a posiłek serwowany jest w południe. Około 15:30 zespół rozpoczyna przygotowania do wyścigu XCC. Sebi, Tom i Andy są na miejscu przy rozgrzewce, przygotowują kamizelki chłodzące i pomagają dziewczynom tuż przed startem. Po wyścigu zespół pakuje się i wyrusza na miejsca zakwaterowania.
SOBOTA
Tom organizuje spotkanie, aby omówić wszelkie problemy, wątpliwości i taktykę na wyścig. Zmiany dokonane w ostatniej chwili zostaną przekazane zespołowi podczas spotkania w porze kolacji. W międzyczasie Anja, Sebi i Andy zaopatrują ekipę w artykuły spożywcze, które są dostępne w namiocie zespołu przez większość dnia. Tam również cała ekipa je obiad.
Sebi przygotowuje kamizelki chłodzące i inne rzeczy potrzebne na niedzielę. Andy dołącza do dziewczyn, by ostatecznie sprawdzić trasę. Jest to zazwyczaj krótki objazd. Po południu zawodniczki odpoczywają a Uwe ponownie czyści i przygotowuje rowery. Podczas kolacji Tom przekazuje ostateczny plan i wszelkie szczegóły dotyczące niedzieli.
DZIEŃ WYŚCIGU
Śniadanie serwowane jest o 6.15, ponieważ wyścig U23 startuje o 8.30. Zespół dzieli się zadaniami na wyścigi w kategorii Elite, jak i U23. O 7.00 rano Andy wyjeżdża na miejsce, aby wszystko ustawić. Sebi zajmuje się transportem, zabiera dziewczyny z miejsca zakwaterowania na start. Przygotowuje również wszystkie odżywki na wyścig, zapewniając jednocześnie pomoc na miejscu startu oraz na box’ie. Rano, przed wyścigiem Sebi lub Anja wykonują zabiegi dla dziewczyn.
Tom jest obecny na miejscu przez cały czas, nadzoruje i pomaga dziewczynom w ciągu dnia. W niedziele wszystko jest gotowe. Każdy członek zespołu powinien mieć wykonaną całą swoją pracę, aby w pełni poświęcić uwagę wyścigowi. Box jest obstawiony, zawodniczki gotowe na start. Po skończeniu wyścigu członkowie zespołu zapewniają zawodniczkom napoje, pomagają im się umyć i udzielają wszelkiego potrzebnego wsparcie. Po dekoracji wyścigu Elity Kobiet ekipa zaczyna namiot. W składaniu sprzętu pomaga każdy. Rowery są czyszczone przed transportem. Około 18:30 wszystko jest spakowane i gotowe, a załoga wyrusza do miejsca zakwaterowania na kolację. Tom przygotowuje zdjęcia z wyścigu i publikuje je w mediach społecznościowych.
NA ZAKOŃCZENIE
Tom kończy komunikat prasowy i wysyła go do wszystkich mediów i sponsorów. Dziewczyny trafiają na lotnisko, podczas gdy samochody wyruszają w podróż powrotną… lub na następny wyścig.
To bardzo krótki opis przygotowań do wyścigu. Tak naprawdę dzieje się dużo więcej, a każdy wyścig jest inny. Każdy członek zespołu ma swoje własne zadania, ale zapewnia pomoc tam, gdzie jest potrzebna.
Podsumowując, zespół zapewnia imponujące wsparcie logistyczne. Niewidoczne z zewnątrz dla większości, nieocenione dla zawodniczek. Długie dni, ciężka praca, ale satysfakcja z wykonanej pracy jest tego warta.