Jak zacząć przygodę z przełajami?

0

Mocno okrojony sezon MTB zachęca wiele osób do przedłużenia ścigania. Najlepszą okazją do tego jest niedawno rozpoczęty sezon przełajowy. Jeśli nigdy wcześniej nie brałeś udziału w błotnych wyścigach, teraz jest idealny moment, aby spróbować.

Co to jest przełaj?

Wyścigi przełajowe odbywają się w terenie. Jako nawierzchnie można spotkać trawę, błoto, żwir i piasek. Trasy są krótkie i kręte (runda liczy około 2,5 km), co pozwala na pokonanie wielu okrążeń w określonym czasie (30-60 minut w zależności od wieku i umiejętności). Na trasach często występują przeszkody, takie jak belki, deski i piaskownice, zmuszające rowerzystów do zsiadania lub biegania z rowerem. Niektóre trasy są bardziej „techniczne” niż inne i obejmują wąskie singletracki, korzenie, podjazdy i zjazdy niczym w MTB.

Dlaczego przełaj?

Kolarstwo przełajowe to jedna z najprostszych dyscyplin. Jedyne czego potrzebujesz do treningu to rower i krótka trasa w lesie czy parku. Wyścigi odbywają się przez całą jesień i zimę. Krótka dynamiczna runda sprawia, że wyścigi przełajowe są bardzo widowiskowe i ciekawe. Specyfika przełajowych tras powoduje, że różnice między zawodnikami są niewielkie i często trzeba walczyć o każdą pozycję, a co za tym idzie – ściganie jest dużo bardziej emocjonujące.

Czy potrzebuję nowego roweru?

W wyścigach amatorskich zazwyczaj dozwolony jest start na rowerze górskim. Jeśli jest sucho, a trasa nie jest zbyt techniczna, prawdopodobnie możesz nawet spróbować jazdy na rowerze szosowym z terenowymi oponami.

Zaleca się jednak inwestycję w prawdziwy rower przełajowy. Tylko to pozwoli Ci poczuć, na czym naprawdę polega ten sport. Jeżeli planujesz start w imprezach rangi krajowej, będziesz musiał zaopatrzyć się w prawdziwy rower przełajowy z barankiem i oponami o szerokości maksymalnej 33 mm. Jeżeli jesteś posiadaczem gravela, jest duża szansa, że po zmianie ogumienia możesz z powodzeniem ścigać się na nim w przełajach.

Co jest potrzebne oprócz roweru?

Większość zimowej odzieży, będziesz w stanie wykorzystać do przełajów. Jeżeli chodzi o buty i pedały, to skorzystaj z zestawu  MTB. Wyścigi przełajowe wymagają częstego wypinania i biegania, dlatego buty szosowe nie są tu dobrym rozwiązaniem. Dobrym pomysłem jest też inwestycja w wodoodporne ubrania. Przydadzą się nie tylko pelerynka, ale i spodnie oraz nieprzemakalne ochraniacze.

Czy jestem wystarczająco sprawny?

Wyścigi przełajowe trwają w zależności od kategorii wiekowej od 30 do 60 minut. W sezonie nie ma więc spędzania długich godzin na treningu. Krótsze, lecz intensywne treningi, połączone z jedną dłuższą jazdą wytrzymałościową, dadzą widoczne efekty podczas wyścigu. Jeśli jeździłeś dość regularnie przez całe lato, wystarczy dodać kilka treningów w typowo przełajowym terenie, resztę formy będziesz budować z każdym następnym wyścigiem. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany, będziesz musiał poświęcić nieco więcej czasu na przygotowanie się bezpośrednio przed sezonem.

A co z techniką jazdy?

Być może nawet bardziej niż kondycja, technika jazdy jest cechą charakterystyczną dobrych kolarzy przełajowych. W treningu przełajowym ważna jest technika pokonywania zakrętów, zsiadania i wsiadania na rower oraz skakania przez przeszkody. Zaplanuj swoje treningi tak, żeby zawsze pracować nad tymi umiejętnościami, a które są kluczowe w późniejszej walce o czołowe lokaty podczas wyścigów.

Jakieś wskazówki na dzień wyścigu?

Zjedz pożywne śniadanie odpowiednio wcześnie przed wyścigiem. Dla niektórych wystarczy zjeść 3 godziny przed. Wyścigi przełajowe są na tyle intensywne, że niektórzy zawodnicy wolą podejść do startu z pustym żołądkiem. Jeżeli Twój wyścig trwa około godziny, na trasę weź ze sobą żel.

Na wyścig przyjedź odpowiednio wcześniej, tak aby pozwolić sobie na kilka okrążeń treningowych i porządną rozgrzewkę, która przy tak wysokiej intensywności w żadnym wypadku nie może być zaniedbana. Przygotuj się na szybki start, ale staraj się dostosować do własnego tempa i rytmu. Zwłaszcza w błotnistych warunkach zachowaj spokój i nie traktuj błędów zbyt poważnie. Ślizganie się i dziwne upadki są częścią cyclocrossu. Jeśli będziesz sfrustrowany, to tylko pogorszysz sprawę.

Mamy nadzieję, że choć częściowo udało nam się zachęcić Cię do udziału w wyścigach przełajowych. Przełaje to świetna zabawa. Regularne ściganie sprawia, że zima mija szybciej, a także pozwala nabrać umiejętności technicznych i dynamiki, a to zaprocentuje w sezonie letnim.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here