KROSS jest największym sprzedawcą rowerów w polskim Internecie. Firma odebrała właśnie prestiżową nagrodę Digital Excellence Award, przyznawaną co roku liderom cyfrowej transformacji. Eksperci KROSS w niecałe dwa lata, od podstaw zaprojektowali niezbędne procesy i stworzyli system sprzedaży rowerów online, który obecnie stanowi trzecią siłę sprzedażową polskiego KROSS. Liczba rowerów kupionych przez Internet w KROSS wzrosła z kilkuset sztuk w 2019 r. do wartości pięciocyfrowej w 2021 r. Tak spektakularny sukces był możliwy dzięki dobremu zaprojektowaniu zmian oraz konsekwentnemu ich wprowadzaniu, przy zbudowanym wsparciu całej załogi KROSS.
Nagrody Digital Excellence Awards przyznawane są liderom cyfrowej transformacji – firmom, które wyznaczają kierunki i realizują odważne i rewolucyjne projekty wpływające na całe organizacje. W tym roku, już po raz piąty, Jury w skład którego wchodzą przedstawiciele największych, międzynarodowych koncernów, organizacji i uczelni, przyznało nagrody w 6 kategoriach konkursowych. Polski producent rowerów KROSS zwyciężył w kategorii Transformational Capabilities, pokonując takie firmy jak Lux-Med czy Zalando. Jurorzy docenili przeprowadzenie przez KROSS „zwinnej transformacji w odpowiedzi na zmiany rynkowe spowodowane pandemią. Efektem jest innowacyjne rozwiązanie łączące tradycyjne i cyfrowe kanały sprzedaży.”
Menadżerowie KROSS słusznie zidentyfikowali potrzeby klientów i postanowili przenieść sprzedaż rowerów w Polsce z ery analogowej, do nowej, cyfrowej rzeczywistości. Wyzwaniem było zaplanowanie i stworzenie logistyki oraz systemów magazynowania i rozliczeń nastawionych na klienta detalicznego, przy zachowaniu współpracy z istniejącą siecią dilerską. Po zaplanowaniu nowej ścieżki sprzedażowej, trzeba było od podstaw zbudować nowoczesny sklep internetowy, stworzyć system dystrybucji i montażu rowerów dla klientów e-commerce, a także zadbać o ich sprawną obsługę, w tym telefoniczne centrum wsparcia.
„KROSS jest liderem internetowej sprzedaży rowerów w Polsce. Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu e-commerce, KROSS w dwa lata zbudował od zera rozwiązanie numer jeden do sprzedaży on-line z wykorzystaniem własnego kanału i osiągnął wiodącą pozycję sprzedażową przez platformy marketplace. Aby tego dokonać, KROSS potrzebował znacząco przebudować wewnętrzne procesy i organizację. Dziś nasz e-commerce jest wysoko oceniany przez konsumentów. Bardzo się cieszymy z przyznanej nagrody” – mówi Filip Wojciechowski, prezes KROSS.
Dobrze zaplanowane wdrożenie e-commerce KROSS, przyniosło spektakularny wzrost sprzedaży w tym kanale oraz szybki skok firmy z pozycji outsidera do ścisłej czołówki. Uruchomiona tuż przed pandemią nowoczesna platforma do sprzedaży, okazała się strzałem w dziesiątkę, pierwszy rower sprzedał się po kilkunastu sekundach.
– Decyzja o transformacji wiązała się z cyfryzacją całej firmy, we wszystkich obszarach. Wyzwaniem było połączenie procesów e-commerce z rynkiem dilerskim. Dzięki systemowi rozliczeń oraz ich automatyzacji, udało się wyeliminować zagrożenia, a dystrybutorzy stali się ambasadorami rozwiązań e-commerce. Wprowadzenie e-commerce to jeden z pierwszych etapów cyfryzacji w KROSS. Kolejne przed nami – zapowiada Robert Balkowski, kierownik sprzedaży e-commerce KROSS.
Wdrożenie cyfrowej rewolucji w KROSS przyniosło także szereg innych, nowych możliwości, które pozwolą jej zwiększać przewagę konkurencyjną na rynku.
– Usprawniliśmy logistykę automatyzując procesy, na nowo podeszliśmy do planowania produkcji, tak aby nowe produkty były dostępne dla kanału e-commerce. Wprowadzenie bezpośredniej obsługi klientów podczas sprzedaży przez Internet, stało się motorem do usprawnienia obecnych procesów w obszarze B2B. To cyfrowa rewolucja w KROSS, dzięki której już oferujemy naszym klientom nowe rozwiązania, jak choćby aplikację myKROSS, poprzez którą budujemy nową, rowerową społeczność w Polsce – mówi Paweł Jarecki, Dyrektor Zarządzający ds. Relacji z Konsumentami KROSS.
Stworzone w KROSS nowoczesne centrum logistyczne zapewnia błyskawiczną obsługę zakupów przez Internet, klient szybko otrzymuje swoje zamówienie, a rower jest od razu gotowy do jazdy. Po roku od wejścia KROSS jako sprzedawcy na największy polski marketplace (Allegro), w tym roku firma stała się liderem sprzedaży nowych rowerów pod względem wartościowym. KROSS realizuje plan ekspansji zagranicznej, w nowym roku uruchomione zostaną zagraniczne platformy sprzedażowe.
W Polsce trwa największy w historii boom na rowery. To już drugi sezon, w którym Polacy przesiedli się na rowery całymi rodzinami. Jazda na rowerze w dobie pandemii okazała się jednym z najlepszych sposobów na bezpieczne, codzienne dojazdy do pracy i szkoły, coraz częściej zastępuje także inne aktywności sportowe. Polski KROSS odpowiada na te trendy, rozbudowując ofertę rowerów rekreacyjnych dla całej rodziny oraz poszerzając liczbę modeli rowerów elektrycznych. To właśnie ten segment staje się przyszłością transportu. Eksperci zapowiadają dalszy wysoki popyt Polaków na rowery a KROSS deklaruje rekordową dostępność ponad pół miliona rowerów, jakie trafią do sprzedaży w nadchodzącym sezonie rowerowym.