Kilka dni temu rowerowy internet obiegła informacja, iż w amerykańskim urzędzie patentowym odtajniono nowy patent Shimano, który ma ponownie zrewolucjonizować napędy rowerów górskich! Przecieki z forum https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=171477&start=45, nasuwają wiele pytań dotyczących najnowszych napędów bezprzewodowych DI2 japońskiego producenta.

To, że Shimano zostało od jakiegoś czasu za konkurencją, wiadomo nie od dziś. Amerykańska firma Sram zmonopolizowała sobie rynek napędów bezprzewodowych. Konkurencyjnych ofert brakuję, wobec czego obecnie w rowerach do wyczynowej jazdy w terenie, konsumenci są ograniczeni tylko do jednej marki, dającej spory wachlarz możliwości w zakresie konfiguracji napędu jak i jego ceny, jednak nieprezentującej ostatnio wyraźnych innowacji. Od jakiegoś czasu widać, że firma z kraju kwitnącej wiśni, zdaje się wychodzić z kryzysu, prezentując jakiś czas temu nowe, budżetowe grupy Cues, Essa. Wszyscy, jednak czekają na wyraźną innowację w zakresie napędów do rowerów górskich, która jak się okazuję, nadchodzi wielkimi krokami!
Co nowego?

- Pełna bezprzewodowość to coś, na co wszyscy miłośnicy japońskiej marki czekali. Najnowsze rysunki techniczne, opisy patentowe wskazują wyraźnie, iż Shimano odchodzi od centralnej baterii, przewodów znanych z wcześniejszych generacji napędów zarówno do rowerów szosowych, górskich. Tym razem wzorem swojego największego konkurenta japońska marka, umieści baterię, system łączności Bluetooth/Ant+ bezpośrednio w przerzutkach.

- Całkowicie nowy system ładowania magnetycznego to innowacja, która ma wyróżniać najnowsze napędy Shimano na tle konkurencji. Do tej pory nie wiele jeszcze wiadomo, odnośnie nowatorskiego sposobu ładowania napędu, ale również tego czy bateria będzie pozwalała na wymianę, demontaż?

- Kompatybilność z poprzednią generacją ucieszy wszystkich tych, którzy kupili nowy rower na osprzęcie Shimano stosunkowo niedawno, co pozwoli na stopniową modernizację napędu.

- 12/13 Biegów to pytanie, które nadal pozostaję bez odpowiedzi, przecieki w internecie nie wskazują na innowację w zakresie ilości biegów. Być może Japończycy, chcą ponownie wywołać efekt WOW?

- Nowe Hamulce oprócz poprawionej modulacji, siły hamowania, mają mieć również zmienioną konstrukcję tłoczków, gwarantując mniejsze zużycie klocków jak całego zacisku hamulca.
Kiedy premiera?
To wszystko, co wiadomo do tej pory. Przecieki sugerują, że nowy osprzęt ma mieć premierę jeszcze w tym roku. Pierwsze oficjalne informacje mają zostać ujawnione wiosną na targach rowerowych. Nam pozostaję czekać i wypatrywać nowego osprzętu w rowerach zawodników na ten sezon!