- Rewolucje Sram Eagle
Bez wątpienia 2023 był rokiem pod znakiem napędu za sprawą SRAM. Amerykańska firma postanowiła złożyć coś nowego w oparciu do posiadane już klocki do układanki. Znane systemy takie jak AXS, DUB czy X-sync w wersjach bardziej dopracowanych posłużyły do stworzenia 2 nowych systemów Eagle Transmission i Eagle Powertrain. Pierwszy z nich stanowią 4 grupy napędowe (różne półki cenowe w zależności od użytych materiałów i przeznaczenia), w których standardem (a nie opcją!) jest bezprzewodowe elektroniczne sterowanie, bezhakowy montaż na ramie w miejscu haka UDH, regulacja TYLKO przez apkę (nie ma śrub regulacyjnych!) czy możliwość płynnej zmiany przełożeń przy pełnym nacisku stóp na pedały podczas kręcenia korbą. Drugi z systemów to 'centrum dowodzenia’ w rowerach elektrycznych, gdzie wraz z napędami Eagle Transmission mogą wykazać się pełną integracją ze sramowskimi silnikami elektrycznymi (2 wersje pojemności) do tego stopnia, że dają możliwość zmiany biegów bez kręcenia korbą!
https://www.sram.com/globalassets/publicsites/cms-campaign-pages-not-story-pages/sram/sm/eagle-powertrain/coastshift_1920x1080.mp4
Więcej szczegółów w dedykowanym artykule już niebawem. - Öhlins dla XC
Legendarna szwedzka firma Öhlins zdecydowała się uzupełnić gamę zawieszenia do rowerów MTB o te dedykowane do XC – w tym zarówno wersje cywilne jak i lżejsze wyścigowe. Te ostatnie mogliśmy oglądać już na pierwszym Pucharze Świata w Nove Mesto na Morave. Zastosowane technologie pochodzą z amortyzatorów do TRAIL / ENDURO z modyfikacjami dla odpowiedniej pracy w warunkach cross country. Zarówno amortyzator jak i damper mają opcję sterowania z trójpozycyjnej manetki na kierownicy, co jest nowym rozwiązaniem w kolekcji Öhlins dla MTB.
Artykuł poświęcony tej tematyce już wkrótce. - Patent Sram
Nie tylko w sferze poszerzenia gamy produktów Sram nabrał tempa, lecz także w sferze badań. Wniosek do urzędu patentowego został przygotowany jeszcze pod koniec roku 2022 i zawierał szczegółowy opis tylnej elektronicznej przerzutki bezprzewodowej, samozasilającej się za pomocą dynama umieszczonego na górnym kółku wózka jako jedynego źródła energii dla wewnętrznej baterii! Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie z technologicznego punktu widzenia – brak przymusowej ingerencji w ramę czy np. piastę, całość zintegrowana z jednym elementem napędowym – przerzutką, który jest łatwo wymienialny i kompatybilny w ramach systemu Eagle. Minusem jest to, że ładowanie odbywa się raczej tylko przy pracy łańcucha, czyli nie ma np. odzyskiwania energii z kręcącego się koła na zjazdach. Pytanie jak dużo watów trzeba będzie poświęcić na takie udogodnienie? Na pewno wkrótce się dowiemy. - Patent Shimano na hak UDH
Shimano nie pozostało w tyle i także przesłało zgłoszenie patentowe wielofunkcyjnego adaptera montowanego w miejscu haka UDH. Na razie nic więcej ujawnione rysunki techniczne i ogólnikowe opisy nie mówią, ale można przypuszczać, że to kolejny krok w kierunku mechanizmu ładującego akumulatory z piasty czy możliwości dołączenia innych elementów. Patent goni patent, wyścig zbrojeń trwa! - Scott Endorphin project
Zaprezentowany w czerwcu 2023 na targach Eurobike koncepcyjny Scott Endorphin to według konstruktorów firmy odpowiedź na pytanie: jak mogłaby wyglądać współczesna wersja przełomowej w latach 1995/96 konstrukcji oferującej nie tylko 'futurystyczny’ design i popis możliwości karbonu ale także super właściwości jezdne w tym AVS (Anti Vibration System). Wielu dzieciakom powyżej 40 roku życia zakręciła się w tym momencie łezka w oku bowiem ubrany w najbardziej zaawansowane i najświeższe dodatki na rynku nowy Endorphin wygląda obłędnie. I na tym koniec – jak się okazuje – projekt pozostał w fazie „development’. Na pytanie czy kiedyś zobaczymy go w katalogu i w terenie, zespół konstruktorów Scott odpowiada: „Only time will tell”. - BMX w wersji full suspension
Wiele słyszało się o garażowych projektach rowerów BMX na pełnym zawieszeniu, aż wreszcie pojawił się koncept bike firmy WETHEPEOPLE. Co więcej projekt tutaj doczeka się seryjnej produkcji we współpracy z Manitou i pojawi się w katalogu na 2024 rok pod nazwą SWAMP MASTER. Ciekawe jak to się przyjmie… - Elektroniczne bezprzewodowe hamulce
W przeciwieństwie do poprzedniej nowinki, ta – na obecnym etapie rozwoju – pozostanie raczej projektem garażowym, niemniej jednak moim zdaniem warto o tym wspomnieć. Tutaj cena bezprzewodowości jest duża – znaczna waga, potrzeba ładowania i bezpieczeństwo. Konieczność zastosowania odpowiednich siłowników ciągnących linkę lub uruchamiających hydraulikę od strony zacisku w połączeniu z akumulatorem odpowiedniej mocy już stanowi wyzwanie, do tego dochodzi jeszcze dźwignia klamki (w tym przypadku zastosowano elementy joystick’a z aut zdalne sterowanych jak podaje jeden z czołowych portali zagranicznych w branży MTB). Podobno nawet udało się uzyskać efekt modulacji, a testy TRAIL wypadły pozytywnie. Pożyjemy…. - Premiery / zwiastuny / przecieki nowych generacji flagowych ram
Przegląd nie byłby kompletny bez wzmianek choćby o tym, że w 2023 weszła do sprzedaży 2 generacja Treka Supercaliber oraz pojawiły się przecieki na temat nowej wersji Specialized Epic. U Treka to przede wszystkim wydłużenie skoku na 80mm i zmiana kąta główki ramy z 69 to 67.5, w przypadku Speca szczegóły poznamy w katalogu na 2024. Oczywiście można by tu wymienić jeszcze kilku producentów, którzy wprowadzili faceliftingi znanych modeli, nie tylko z segmentu XC, ale też TRAIL / ENDURO czy DH.
A jakie są Wasze typy? Może coś ważnego uszło naszej uwadze? Zachęcamy do komentowania!
Źródła:
oficjalne strony producentów, media społecznościowe, materiały własne